Wist je al dat [ comfort zone ] een B-Corp certificaat heeft? Sinds 2016 is [ comfort zone ] lid van de B-corp community, een organisatie die bedrijven verantwoordelijk houd voor een beter milieu en de maatschappij. In deze blog ga ik wat verder in op wat B corp inhoud en waarom het niet zomaar een keurmerk is.
Hoe werkt een B Corporation?
Het is allemaal begonnen met het B Lab. Dit is een non-profit organisatie die 12 jaar geleden is opgericht. Het doel van deze organisatie is een balans te vinden tussen zoveel mogelijk winst maken en het maken van een sociale impact.
De non-profit heeft een certificeringsproces ontwikkeld die door een derde partij wordt gereguleerd – het zogenaamde B Corp certificaat. Je kunt dit vergelijken met het Fairtrade label voor producten of het Eko-keurmerk voor biologische producten, maar dan voor bedrijven.
Er zijn wereldwijd maar zo’n 3.500 gecertificeerde B Corporations, waaronder: Ben & Jerry’s, Warby Parker, Patagonia en [ comfort zone ].
Hoe wordt je een B corp lid?
Wanneer een bedrijf gecertificeerd wilt worden, moeten ze een online assessment doorlopen. Als een bedrijf door de B Impact Assessment komt, ontvangen ze een B Corp certificaat.
Het onderzoek beoordeelt het bedrijf als geheel en niet enkel op het product dat ze aanbieden. De vijf gebieden waar de focus op ligt zijn: community, bestuur, medewerkers, klanten en het milieu. In totaal zijn er 150 vragen die zich verdiepen in elk onderdeel van het bedrijf. Er wordt onder andere gevraagd naar liefdadigheid, personeelsbeleid, de tevredenheid van de klanten en de supply chain.
Wat voorbeelden van vragen die gesteld worden zijn: Pakt jouw product of dienst een sociaal
of economisch probleem aan voor of via de klanten? Wat is het totale energieverbruik in de afgelopen 12 maanden? Wat is het laagste salaris in het bedrijf, berekend op uurbasis? Hoe
zit het met stagiaires, personeelswerving en gezondheids- en wellness-programma’s voor werknemers?
Het is niet bepaald makkelijk om een B Corp te worden. Het zegt dus heel wat als een bedrijf het certificaat krijgt. Meer dan 100.000 bedrijven hebben zich sinds de lancering in 2006 aangemeld, maar slechts iets meer dan 3.500 bedrijven – waaronder Ben & Jerry’s, Warby Parker, Patagonia, the Guardian, Kickstarter en [ comfort zone ] – hebben het certificaat in ontvangst mogen nemen. Er zijn natuurlijk ook Nederlandse bedrijven die het gelukt is een B Corp certificaat binnen te slepen. Een paar van deze Hollandse B Corps zijn: Tony’s Chocolonely, Dopper en Snappcar.
Elk bedrijf krijgt aan het einde van deze vragenlijst een score. Er zijn minimaal 80 punten
nodig (van de 200) om in aanmerking te komen voor een B Corp certificaat. Het is dus geen systeem dat aangeeft of je het wel of niet gehaald hebt, maar meer een evaluatie. Dit betekent dat bedrijven die zich inzetten om een positieve impact te maken, zich altijd kunnen blijven ontwikkelen en verbeteren om deze impact nog significanter te maken.
Verantwoordelijkheid is essentieel
Bedrijven kunnen op elk moment worden gevraagd bepaalde documenten aan te leveren. De beoordelingscommissie van B Lab controleert deze informatie vervolgens om na te gaan of de organisaties nog steeds doen wat ze claimen te doen.
Ook moeten bedrijven een juridisch kader creëren waarin staat beschreven dat er bij elke beslissing rekening wordt gehouden met alle belanghebbende partijen.
Een B Corp erkent dat ze verantwoording moeten afleggen aan de werknemers, het milieu en de hele samenleving.
Met de ‘belanghebbenden’ bedoel ik niet alleen aandeelhouders. Een traditioneel bedrijf focust zich vaak alleen op het bestuur of degenen die aandelen bezitten. Een B Corp daarentegen neemt het begrip belanghebbenden wat breder. Onder de stakeholders van een B Corp vallen onder andere de werknemers, de leveranciers en het milieu.